Методика 1. Методика дослідження стилю поведінки в конфлікті К. Томаса (адаптація Н.В. Гришиної)

Методика 1. Методика дослідження стилю поведінки в конфлікті К. Томаса (адаптація Н.В. Гришиної)


(Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Отв. редактор А.Ф. Кудряиюв. Петрозаводск: Изд-во «Петроком», 1992. — С. 172-176.)
Інструкція. На кожне запитання виберіть і обведіть кружечком відповідь А або Б і перенесіть ЇЇ після виконання методики в бланк для відповідей.

№ з/п
Варіант відповіді
Твердження
1
A
Іноді я даю змогу іншим людям взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання
Б
Замість того, щоб обговорювати наші розходження, я намагаюсь звернути увагу на те, з чим ми погоджуємося
2
A
Я намагаюсь знайти компромісне вирішення питання
Б
Я намагаюсь залагодити справу, враховуючи інтереси іншої людини та власні
3
A
Зазвичай я наполегливо намагаюся домогтися свого
Б
Я намагаюся заспокоїти іншу людину і насамперед зберегти наші стосунки
4
A
Я намагаюсь знайти компромісне рішення
Б
Іноді я жертвую власними інтересами заради інтересів іншої людини
5
A
Залагоджуючи спірну ситуацію, я весь час намагаюсь знайти підтримку іншої людини
Б
Я намагаюсь зробити все, щоб уникнути марної напруженості
6
A
Я намагаюсь уникнути неприємностей для себе
Б
Я намагаюсь домогтися свого
7
A
Я намагаюсь підкласти вирішення спірного питання, щоб потім вирішити його остаточно
Б
Я вважаю можливим у чомусь поступитися, щоб домогтися іншого
8
A
Зазвичай я наполегливо намагаюся домогтися-свого
Б
Насамперед я намагаюсь чітко визначити те, з чого складаються всі порушені інтереси й питання
9
A
Гадаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь суперечності
Б
Я докладаю зусиль, щоб домогтися свого
10
A
Я твердо намагаюся досягти свого
Б
Я намагаюсь знайти компромісне вирішення питання
11
A
Насамперед я намагаюсь чітко визначити те, з чого складаються всі порушені інтереси й питання
Б
Я намагаюся заспокоїти свого опонента і насамперед зберегти наші стосунки
12
A
Здебільшого я уникаю займати ту позицію, яка може викликати суперечності
Б
Я даю змогу співрозмовнику в чомусь не змінювати своєї думки, якщо він також піде мені назустріч
13
A
Я пропоную варіант серединної позиції
Б
Я наполягаю на тому, щоб усе було зроблено по-моєму
14
A
Я ознайомлюю іншу людину зі своєю точкою зору і цікавлюся її поглядами
Б
Я намагаюсь продемонструвати іншій людині логіку і переваги моєї точки зору
15
A
Я намагаюсь заспокоїти іншу людину і насамперед зберегти наші стосунки
Б
Я намагаюсь зробити все необхідне, щоб уникнути напруження
16
A
Я намагаюсь не вразити почуття іншої людини
Б
Я намагаюсь переконати опонента у перевагах mgs´i позиції
17
A
Зазвичай я наполегливо намагаюсь домогтися свого
Б
Я намагаюсь зробити все, щоб уникнути марної напруженості
18
A
Якщо це зробить партнера щасливим, я дам йому можливість наполягати на своєму
Б
Я даю змогу співрозмовнику в чомусь не змінювати своєї думки, якщо він також піде мені назустріч
19
A
Насамперед я намагаюсь чітко визначити те, з чого складаються всі пору шені інтереси і спірні питання
Б
Я намагаюсь відкласти вирішення спірного питання, щоб потім вирішити його остаточно
20
A
Я намагаюсь негайно подолати наші суперечності
Б
Я намагаюсь найкраще поєднати здобутки і втрати для нас обох
21
A
На переговорах я намагаюсь бути уважним до побажань співрозмовника
Б
Я завжди схиляюсь до прямого обговорення проблеми
22
A
Я намагаюсь знайти серединну позицію між моїми поглядами і переконаннями іншої людини
Б
Я відстоюю свої бажання
23
A
Як правило, я турбуюся про те, щоб задовольнити бажання кожного з нас
Б
Іноді я надаю змогу іншим людям взяти на себе відповідальність за вирішення спірного питання
24
A
Якщо позиція іншої людини здається їй надзвичайно важливою, я намагатимусь піти назустріч таким побажанням
Б
Я намагаюсь переконати партнера дійти компромісу
25
A
Я намагаюсь показати іншій людині логіку і переваги моїх поглядів
Б
На переговорах я намагаюсь бути уважним до побажань співрозмовника
26
A
Я пропоную серединний варіант позиції
Б
Я майже завжди турбуюся про те, щоб задовольнити побажання кожного з нас
27
A
Здебільшого я уникаю займати позицію, яка може викликати суперечності
Б
Якщо це зробить мого партнера щасливим, я дам йому можливість наполягати на своєму
28
A
Зазвичай я наполегливо намагаюсь домогтися свого
Б
Залагоджуючи спірну ситуацію, я зазвичай намагаюсь знайти підтримку іншої людини
29
A
Я пропоную серединний варіант позиції
Б
Гадаю, що не завжди варто хвилюватися через якісь розбіжності
30
A
Я намагаюсь не вразити почуттів іншої людини
Б
Я завжди займаю таку позицію в спірному питанні, щоб ми разом з іншими зацікавленими людьми могли домогтися успіху
Обробка результатів
Дайте відповідь на кожне запитання тесту. Якщо ваша відповідь (А чи Б) збігається з варіантами в «ключі», позначте знаком +. Кількість балів, набрана учасником опитування за кожного шкалою, дає уявлення про те, наскільки виражена в нього та чи інша форма поведінки в конфліктних ситуаціях.
«Ключ»

№ п/п
Боротьба
Співробіт
ництво
Комп
роміс
Відхід від конфлікту
Поступ
ливість
1
А
Б
2
Б
А
3
А
Б
4
А
Б
5
А
Б
6
Б
А
7
Б
А
8
А
Б
9
Б
10
А
Б
11
А
Б
12
Б
А
13
Б
А
14
Б
А
15
Б
А
16
А
17
Б
18
Б
А
19
А
Б
20
А
Б
21
Б
А
22
Б
А
23
А
Б
24
Б
А
25
А
Б
26
Б
А
27
А
Б
28
А
Б
29
А
Б
30
Б
А
Інтерпретація результатів:
(розроблена авторами розділу на основі існуючих джерел з проблеми [7; 8; 13; 26; 391)
За допомогою цього тесту можна визначити кілька основних способів поведінки людей в конфліктній ситуації, зміст яких встановлюється мірою співвідношення в поведінці конкретної людини двох показників; «орієнтація на задоволення власних інтересів» та «орієнтація на задоволення інтересів опонента». Різний ступінь цих показників та їх поєднання дає можливість виділити п´ять основних типів поведінки особистості в конфліктній ситуації:
• відхід від конфлікту;
• поступливість;
• боротьба;
• компроміс;
• співробітництво.
Охарактеризуємо окремо кожен з п´яти типів поведінки.
Відхід від конфлікту, або намагання його не помітити — це такий тин поведінки, коли у конфлікті мінімально враховуються як власні інтереси, так і опонента. За такого типу поведінки на проблему просто не звертають уваги, вважають, що вона зникне сама по собі. Суть такої поведінки чудово відображають відомі приказки: «Не буди лихо, доки воно тихе», «Не чіпай, бо зламається» та іи. Відтак жодна зі сторін нічого не отримує, а результат поведінки описується формулою «поразка — поразка» (власна поразка — поразка опонента).
Причинами такої поведінки в конфлікті можуть бути:
• усвідомлення відсутності необхідних ресурсів для отримання «перемоги» над опонентом;
• якесь особливе ставлення до опонента;
• намагання виграти час для «перегрупування сил» і наступної перемоги;
• індивідуально-психологічні особливості учасників конфлікту (несхильність до жорстких форм поведінки, лагідний характер, низький рівень домагань тощо).
Боротьба, або «конкуренція» — тип поведінки, за якого у конфлікті максимально враховуються і задовольняються власні інтереси і мінімально — інтереси опонента. Зміст такої поведінки можна охарактеризувати за допомогою приказок: «Сильний завжди правий», «Переможців не судять», а результат поведінки описати формулою «перемога — поразка» (власна перемога — поразка опонента).
Поступливість, іншими словами, жертовність — тип поведінки, орієнтований на мінімальне врахування в конфлікті власних інтересів і максимальне задоволення інтересів опонента. Зміст такої поведінки відображають відомі приказки: «Убий ворога своєю добротою», «Підстав щоку», «Мир за будь-яку ціну», а результат поведінки визначає формула «поразка — перемога» (власна поразка — перемога опонента).
Компроміс, або зговірливість — тип поведінки, який забезпечує часткове задоволення у конфлікті і власних інтересів, й інтересів опонента, що досягається за такої умови: «Я поступлюся тобі в чомусь, а ти мені — в іншому». Зміст такої поведінки втілений у приказках: «Краще півхлібини, ніж нічого», «Поганий мир ліпший за добру сварку», а результат поведінки описується формулою «поразка — поразка» (частково власна поразка — частково поразка опонента), бо повністю не задовольняються інтереси жодного з опонентів.
Співробітництво — тип поведінки, який забезпечує максимальне задоволення в конфлікті власних інтересів та інтересів опонента. Зміст такої поведінки описують приказки: «Одна голова добре, а дві ліпше», «Те, що добре для вас, те добре і для мене», а результат поведінки визначає формула «перемога — перемога» (власна перемога — перемога опонента).

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Номінація виставки: Інноваційні підходи до демократичного врядування у навчальному закладі в умовах розвитку демократичного суспільства ...